VIKTIG INFORMASJON OM SYKKELMONTERING & VEDLIKEHOLD

Hva må jeg gjøre før jeg tar min første sykkeltur?

  • Sjekke at sykkelen er korrekt montert (Velorbis anbefaler at du lar en profesjonell sykkelmekaniker monterer sykkelen for deg). Dersom du ønsker å foreta montering selv, finner du siden her.
  • Sjekk at styret, hjulene, pedalene og setet er festet på en sikker måte.
  • Juster styret og setet til passende høyde dersom du ikke allerede har gjort det.
  • Sjekk at du vet hvordan gir og bremser virker.
  • Sjekk at dekkene har korrekt trykk. Bruk en trykkmåler for å sjekke dekkenes trykknivå (anbefalt trykk finner du skrevet på sideveggen av dekket).

Hva burde jeg gjøre før hver sykkeltur ?

  • Sjekk dekktrykk og tilstanden på yttersiden (utposinger, sprekker etc.)
  • Sjekk girjustering og bremseoperasjon.
  • Styresikkerhet – sjekk at styres stammebolt er forsvarlig sikret. Du gjør dette ved å holde hjulet mellom benene sine mens du forsøker å snu styret.
  • Sjekk hjulsikkerhet, spesielt forhjulet. For å sjekke hjulsikkerhet løfter du opp fremre del av sykkelen mens du samtidig slår på toppen av hjulet med hånden.
  • Problemer som blir observert under sikkerhetssjekk, eller mens du er ute å sykler, må rettes opp øyeblikkelig. Dersom du ikke foretar oppretting, kan videre skade på sykkel påføres, og du kan også komme til å skade deg selv.

Trenger min Velorbis-sykkel periodisk gjennomsyn & vedlikehold?

Selv om din Velorbis Classic-sykkel er designet til å redusere servicekrav til et minimum, er regelmessig vedlikehold og vanlig stell essensielt for at sykkelen din skal fortsette å gi deg en behagelig sykkeltur.

Renhold:

En ren sykkel ser ikke bare bedre ut, men en ren sykkel gjør det også enklere å få øye på mulige problemer og vedlikeholdsbehov. Vask sykkelen din med såpe for bil (ikke bruk husholdssåper ettersom de inneholder salt), og vask med myk børste eller svamp. Vær forsiktig slik at skinnsetet og/eller skinnhåndtak holdes tørt. Ikke glem å vaske hjul og dekk – ikke bare vil du få øye på glass eller stein og jordklumper i dekket, men dersom du punkterer vil rene dekke være enklere å håndtere enn skitne. Dersom du bor ved kysten, eller sykler på veier som er saltet om vinteren, – må du vaske sykkelen din ofte for å unngå korrosjon.

Smøring:

Veldig få deler av din Velorbis Classic-sykkel krever smøring. Hvis sykkelen din har et ubeskyttet kjede, vil regelsmessig spray-smøring (spesielt etter vått vær) virke godt. Olje er greit, men tiltrekker seg søle. Dersom kablene er stive ved bruk kan du smøre med WD40, eller lignende. Nav, pedaler og bunnklammer har livstidsforsegling. Klammer bak (3 og 7 gir) kan ha nytte av oljebytte (gå til ditt lokale sykkeverksted) hvert 5 til 10 år.

Komponentliv:

Det er for mange variabler til å kunne gi et nøye overslag over gjennomsnittlig komponentliv. Den beste måten å sørge for egen sikkerhet, er å vedlikeholde sykkel din regelmessig (eller å ha den regelmessig på profesjonell service), – og å lytte til sykkelen din mens du sykler, alle uvanlige lyder burde sjekkes så snart mulig. Dersom du finner feil eller mangler må disse repareres. Dersom du sykler mange kilometer vil du naturligvis raskere være i bedre stand til å identifisere lyder som ikke skal være der. De som bruker sykkelen veldig mye vil slite ut kjeder, drev, lager etc., raskere enn gjennomsnittlig. Ingen sykkelkomponenter varer evig – lytt til sykkelen din, og erstatt komponenter før de er helt utslitt. Dersom du er i tvil kan du søke råd hos et lokalt sykkelverksted.

Betydningsfull slitasje:

Det er viktig at du sjekker sykkelen din, og foretar nødvendige reparasjoner så snart som mulig. Noe som begynner med en liten klikkelyd, kan føre til ødelagt eike, – som igjen kan føre til flere ødelagte eiker og et hjul som kollapser. Et ødelagt hjul kan føre til en sykkelulykke som gir enda mer sykkel- og mulig personskade. Et utslitt kjede fører til unødig tidlig slitasje på drev og krankdrev. Sideveggene på dekket vil bli ødelagt dersom du har for lavt dekktrykk. En løs kranke vil raskt ødelegge sammenkoblingen og må byttes ut. Vanskeligheter og unødige kostnader kan unngås når du sjekker sykkelen din ofte, og foretar nødvendig vedlikehold i tide.